Strona G³ówna · Og³oszenia · Linki · Plan lekcji · OKE · KO- Lublin · MEN · CKE Marzec 29 2024 12:39:32
Nawigacja
Strona G³ówna
STOWARZYSZENIE
Historia szko³y
Kadra Pedagogiczna
Historia miejscowosci
DOKUMENTY SZKOLNE
Zdalne nauczanie
Og³oszenia
Linki
Galeria
Plan lekcji
Szukaj
Dla Rodziców

BIP
Witamy
Witamy na stronie naszej szko³y
fizyka

Zdalne nauczanie – czê¶æ 9
Prace proszê przes³aæ do 24 czerwca 2020 r.



Klasa VII

Temat: Prawo Pascala i jego zastosowanie.

1. Napisz i zapamiêtaj tre¶æ prawa Pascala.
2. Napisz trzy przyk³ady wykorzystania w ¿yciu codziennym prawa Pascala.
3. Zad. 3/217 – zastosuj wzór na ci¶nienie hydrostatyczne.

Temat: Prawo Archimedesa dla cieczy i gazów.

1. Napisz i zapamiêtaj tre¶æ prawa Archimedesa dla cieczy i gazów.
2. Dlaczego cia³a p³ywaj±?
3. Kiedy cia³a ton±?
4. Od czego zale¿y si³a wyporu?
5. Zad.3/222.

Temat: Ci¶nienie i si³a wyporu – powtórzenie.

1. Jaka jest warto¶æ ci¶nienia atmosferycznego (normalna)?
2. Zad. 1/ 229.
3. Test 1/232
4. Dla chêtnych Test 2/233

Klasa VIII

Temat: Widzenie i sk³adanie barw.

1. Które cia³a prawie ca³kowicie poch³aniaj±, a które prawie w ca³o¶ci odbijaj± ¶wiat³o?
2. Zad. 1/221.
3. Zad. 3/225.

Temat: Optyka – powtórzenie wiadomo¶ci.

1. Test 1/ 228.
2. Dla chêtnych – test 3/229.

Powodzenia na egzaminie!!!

..................................................................................................................................................

Zdalne nauczanie – czê¶æ 8
Prace proszê przes³aæ do 14 czerwca 2020 r.



Fizyka

Klasa VII

Temat: Wyznaczanie objêto¶ci i gêsto¶ci – rozwi±zywanie zadañ.

Proszê rozwi±zaæ zadania: zad.4 str.199, zad. 2 i 3 str.202, zad. 1 i 2 str.106.

Potrzebne dane na gêsto¶æ substancji pobierz z tabeli na koñcu ksi±¿ki.
Pamiêtaj, ¿e:
1 l= 1 dm3=1000 cm3
1 kg = 1000 g
1 cm3 = 10 mm*10 mm*10 mm = 1000 mm3
1 m3 = 100 cm*100 cm*100 cm = 1 000 000 cm3

1 cm3 = 1/1000000 m3
1 mm3 = 1/1000 cm3

Temat: Ci¶nienie – wzór, jednostka, sens fizyczny.

1. Napisz wzór na ci¶nienie i podaj jego jednostkê podstawow±.
2. Kiedy warto¶æ ci¶nienia jest równ± 1 Pa?
3. Rozwi±¿ zad. 1 i 2 str. 209.

Temat: Ci¶nienie hydrostatyczne.

1. Co nazywamy ci¶nieniem hydrostatycznym?
2. Jak dzia³a wie¿a ci¶nieñ – narysuj schematyczny rysunek – podrêcznik str. 211.
3. Napisz wzór koñcowy na ci¶nienie hydrostatyczne.
4. Rozwi±¿ zad. 3 str. 214.

Zadania dla chêtnych: zad. 6 str. 214 i zad.6 str. 199.

Klasa VIII

Temat: Zwierciad³a kuliste.

1. Co dzieje siê z wi±zk± promieni, które biegn± równolegle do osi optycznej po odbiciu od zwierciad³a wklês³ego, a co po odbiciu od zwierciad³a wypuk³ego?
2. Narysuj schematycznie zwierciad³o wklês³e ( fragment okrêgu) i zaznacz na rysunku: o¶ optyczn±, ¶rodek sfery (¶rodek okrêgu), ognisko zwierciad³a - rys. str. 205.

Temat: Konstrukcja obrazu w zwierciadle wklês³ym.

1. Promienie u¿yteczne w konstrukcji obrazu w zwierciadle wklês³ym:
1. Biegnie równolegle do osi optycznej i po odbiciu od zwierciad³a przechodzi przez ognisko.
2. Przechodzi przez ognisko i po odbiciu od zwierciad³a biegnie równolegle do osi optycznej. Rys. w podrêczniku str. 208 (na dole).

2. Narysuj konstrukcjê obrazu dla przedmiotu o wysoko¶ci 2 cm w zwierciadle wklês³ym o promieniu krzywizny 6 cm i ogniskowej równej po³owie promienia czyli 3 cm. Przedmiot znajduje siê o odleg³o¶ci:
a) 5 cm od ¶rodka krzywizny zwierciad³a;
b) 6 cm od ¶rodka krzywizny zwierciad³a;
c) 8 cm od ¶rodka krzywizny zwierciad³a;
Podaj cechy obrazu.
d*) 2 cm od ¶rodka krzywizny zwierciad³a (zad. dla chêtnych).
Podaj cechy obrazu.

Temat: Zwierciad³a wypuk³e. Konstrukcja obrazu.

1. Jakie s± cechy obrazu powstaj±cego w zwierciadle wypuk³ym, niezale¿nie od odleg³o¶ci przedmiotu od zwierciad³a? Jakie s± jego zastosowania?
2. Promienie u¿yteczne do konstrukcji obrazu w zwierciadle wypuk³ym:
I. Biegnie równolegle do osi optycznej i po odbiciu jego przed³u¿enie przechodzi przez ognisko.
II. Biegnie tak, ¿e jego przed³u¿enie przechodzi przez ognisko, a po odbiciu od zwierciad³a biegnie równolegle do osi optycznej. Rysunek na str. 213.
3. Narysuj konstrukcjê obrazu dla przedmiotu o wysoko¶ci 2 cm, znajduj±cego siê w dowolnej odleg³o¶ci od zwierciad³a wypuk³ego o promieniu krzywizny 6 cm. Ognisko jest w odleg³o¶ci 3 cm od ¶rodka zwierciad³a.



..................................................................................................................................................

Zdalne nauczanie – czê¶æ 7
Prace proszê przes³aæ do 31 maja 2020 r.


Klasa VII

Nowy dzia³ - Ci¶nienie i si³a wyporu

Temat: Wyznaczanie objêto¶ci cia³ sta³ych i cieczy.

1. Jaka jest jednostka podstawowa objêto¶ci?
2. Przeliczanie jednostek objêto¶ci.
Sze¶cian ma krawêd¼ o d³ugo¶ci 1m. Jaka jest jego objêto¶æ?

V= 1 m*1 m*1 m = 1 m3 = 10 dm*10 dm* 10 dm = 1000 dm3

1 m3 = 1000 dm3 = 1000 litrów

3. Zamieñ:
a) 2 m3 = ….................... dm3 = …................................ l;
b) 3,2 m3 = ….................... dm3 = …................................ l;
c) 0,4 m3 = ….................... dm3 = …................................ l;

1 litr = 1 dm3 = 1/1000 m3
4. Zamieñ:
a) 400 dm3 = …........................ l = ….................................. m3;
b) 20 dm3 = …........................ l = ….................................. m3;
c) 8600 dm3 = …........................ l = ….................................. m3.
5. Co nazywamy menzurk± i do czego s³u¿y?
6. Proszê wyszukaæ w internecie i obejrzeæ do¶wiadczenie wyznaczania objêto¶ci cieczy i cia³a sta³ego z wykorzystaniem menzurki.
Zad.1.
W menzurce woda siêga do poziomu 60 cm3.. Do jakiej wysoko¶ci podniesie siê poziom wody:
a) po wrzuceniu do niego cia³a o objêto¶ci 30 cm3;
b) dolaniu soku o objêto¶ci 150 cm3?

Zad. 2.
Opisz w jaki sposób wyznaczysz objêto¶æ swojej ksi±¿ki do fizyki? Wykonaj to i zapisz obliczenia.

Zad. 3. Wyszukaj w domu trzy cia³a i podaj ich objêto¶ci.
Temat: Wyznaczanie gêsto¶ci cia³ sta³ych.

1. Co nazywamy gêsto¶ci±? Zapisz wzór i jednostkê.
2. Napisz jak wyznaczysz gêsto¶æ materia³u, z którego wykonane s± klucze do mieszkania? Masz do dyspozycji wagê i cylinder miarowy czyli menzurkê.
Napisz kolejno¶æ wykonywania dzia³añ.


Klasa VIII

Temat: Konstrukcja obrazów w soczewce skupiaj±cej – czê¶æ druga.

Zad. 1.
Narysuj konstrukcjê obrazu w soczewce skupiaj±cej o ogniskowej 3 cm. Przedmiot ma wysoko¶æ
2 cm i jest oddalony od soczewki o 5 cm. Podaj cechy obrazu.

Zad. 2.
Narysuj konstrukcjê obrazu powstaj±cego w soczewce skupiaj±cej o ogniskowej 40 mm, dla szpilki, która znajduje siê w odleg³o¶ci 8 cm od ¶rodka soczewki. Wysoko¶æ szpilki 2 cm. Jaka jest wysoko¶æ obrazu szpilki?

Temat: Konstrukcja obrazu w soczewce rozpraszaj±cej.

1. Promienie u¿yteczne do konstrukcji obrazu w soczewce rozpraszaj±cej:
- równoleg³y do osi optycznej, który po przej¶ciu przez soczewkê, tak siê za³amuje, ¿e jego przed³u¿enie (linia przerywana) przechodzi przez ognisko;
- drugi, który przechodzi przez ¶rodek soczewki i nie ulega za³amaniu.
Zad.
Skonstruuj obraz kredki o wysoko¶ci 4 cm, znajduj±cej siê w odleg³o¶ci 7 cm od soczewki o ogniskowej – 5 cm (soczewka rozpraszaj±ca).
Kolejno¶æ wykonania:
rysujemy soczewkê rozpraszaj±c±;
zaznaczamy po obu stronach, w jednakowej odleg³o¶ci ogniska pozorne (5 cm od soczewki);
rysujemy kredkê w odleg³o¶ci 7 cm od ¶rodka soczewki;
rysujemy kolejno podane wy¿ej promienie przechodz±ce przez koniec kredki;
Uwaga obraz powstanie po tej samej stronie co przedmiot w wyniku przeciêcia przed³u¿enia promienia „1” i promienia „2”.
Podaj cechy obrazu.


Temat: Wady wzroku i ich korekta.

1. Wyja¶nij pojêcia:
- akomodacja;
- ¼renica;
- zdolno¶æ dobrego widzenia.

2. Jakich okularów u¿ywa dalekowidz, a jakich krótkowidz w celu korygowania wady wzroku? Dlaczego?


..................................................................................................................................................

Zdalne nauczanie – czê¶æ 6
Prace proszê przes³aæ do 15 maja 2020 r.

Klasa VII

Temat: Parowanie i skraplanie.

1. Wyja¶nij pojêcia:
parowanie;
skraplanie;
wrzenie.
2. Czym ró¿ni siê parowanie od wrzenia dla cia³a o budowie krystalicznej?
3. Podaj sposoby zwiêkszenia szybko¶ci parowania.
4. Co nazywamy temperatur± wrzenia (skraplania)?
5. Napisz trzy przyk³ady substancji i ich temperatury wrzenia (nie dla wody). Tabelka na koñcu ksi±¿ki lub z innych ¼róde³.

Temat: Cz±steczki i ciep³o – powtórzenie wiadomo¶ci.

1. Proszê rozwi±zaæ zadania z za³±czonego testu, podanego na stornie internetowej szko³y
w Józefowie nad Wis³±
lub mo¿na rozwi±zaæ test nr 2 z podrêcznika, ale w taki sposób, ¿e piszecie tre¶æ zadania i odpowied¼ pe³nym zdaniem. Test mo¿na znale¼æ w zeszycie æwiczeñ strona 96.


Klasa VIII
Temat: Obrazy tworzone przez soczewkê skupiaj±c± – czê¶æ pierwsza.

1. Promienie u¿yteczne do konstruowania obrazów:
a) Pierwszy promieñ - biegnie równolegle do osi optycznej, za³amuje siê w soczewce
i przechodzi przez ognisko po jej drugiej stronie.
b) Drugi promieñ – przechodzi przez ¶rodek soczewki i nie ulega za³amaniu.
c) Trzeci promieñ – przechodzi przez ognisko, dobiega do soczewki, z³amuje siê w niej i po przej¶ciu przez ni±, biegnie równolegle do osi optycznej.
2. Do konstrukcji obrazu wystarcz± dwa promienie.

3. Jak konstruujemy obraz w soczewce skupiaj±cej?
a) Rysujemy soczewkê skupiaj±ca – mo¿na schematycznie jako pionow± kreskê zakoñczon± na górze, i na dole strza³kami.
b) Rysujemy g³ówn± o¶ optyczn± - pozioma kreska, przechodz±ca przez ¶rodek soczewki.
c) W równych odleg³o¶ciach po obu stronach soczewki zaznaczamy ognisko – punkt F.
d) W odleg³o¶ci podanej w poleceniu rysujemy przedmiot – najczê¶ciej jest to strza³ka ustawiona pionowo, grotem do góry, która zaczyna siê na osi optycznej.
e) Rysujemy dwa z trzech podanych promieni – wszystkie na pocz±tku przechodz± przez koniec przedmiotu.
4. f) W miejscu, gdzie przetn± siê promienie po przej¶ciu przez soczewkê powstanie obraz.
Podrêcznik str. 182.

5. Narysuj konstrukcjê, obrazu w soczewce skupiaj±cej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odleg³o¶ci x= 3 cm od soczewki. Przedmiot (strza³ka ma wysoko¶æ 1,5 cm).
6. Narysuj konstrukcjê, obrazu w soczewce skupiaj±cej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odleg³o¶ci x= 4 cm od soczewki. Przedmiot (strza³ka ma wysoko¶æ 1,5 cm).
7. Narysuj konstrukcjê, obrazu w soczewce skupiaj±cej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odleg³o¶ci x= 5 cm od soczewki. Przedmiot (strza³ka ma wysoko¶æ 1,5 cm).
Podaj cechy obrazu- wielko¶æ w porównaniu do przedmiotu, czy jest odwrócony, czy nie.

Uwaga. Przesy³acie tylko konstrukcje. Ka¿da na oddzielnym rysunku. Proszê u¿ywaæ przyrz±dów do rysunków.

8*. Zadanie dla chêtnych
. Narysuj konstrukcjê, obrazu w soczewce skupiaj±cej
o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odleg³o¶ci x= 1,5 cm od soczewki. Przedmiot (strza³ka ma wysoko¶æ 1,5 cm).




..................................................................................................................................................

Zdalne nauczanie – czê¶æ 5
Proszê przes³aæ do 30 kwietnia 2020 roku

Fizyka

Klasa VII
1. Wyja¶nij pojêcia:
a) cia³o bezpostaciowe;
b) kryszta³;
c) temperatura topnienia;
d) temperatura krzepniêcia.
2. Napisz po trzy przyk³ady kryszta³ów, cia³ bezpostaciowych, temperatur topnienia
i krzepniêcia.

Klasa VIII
Rozwi±¿ zadania:
1. Oblicz zdolno¶ci skupiaj±ce dla soczewek o ogniskowych: 10 cm, 8 cm, (-5) cm.
2. Wykonaj rysunki dla soczewek o ogniskowych: 3 cm i (-1,5) cm.
3. Oblicz ogniskow± soczewki o podanej zdolno¶ci skupiaj±cej. Okre¶l, czy jest to soczewka skupiaj±ca, czy rozpraszaj±ca.
Powodzenia!

.................................................................................................................................................

Zdalne nauczanie – czê¶æ 2
Prace proszê przes³aæ do 2 kwietnia 2020 r. do godziny 16.00
Klasa VII
1. Energia wewnêtrzna cia³a i sposoby jej zmiany.
a) Co nazywamy energi± wewnêtrzn± cia³a i od czego ona zale¿y?
b) W jaki sposób mo¿emy zmieniæ energiê wewnêtrzn± cia³?
c) Podaj trzy przyk³ady zmiany energii wewnêtrznej cia³a.
2. Przypomnij skale temperatur.
3. Podane temperatury wyra¼ w stopniach Celsjusza
a) 0 K;
b) 100 K;
c) 300 K
d) 5000 K.
4. Podane temperatury podaj w kelwinach.
a) – 5 0C;
b) 0 0C;
c) 20 0C;
d) 6000 0C.
POWODZENIA

Klasa VIII
1. Za³amanie ¶wiat³a. Prawo za³amania ¶wiat³a.
a) W jakich sytuacjach ¶wiat³o ulega za³amaniu.
b) Narysuj jak za³amuje siê ¶wiat³o podczas przej¶cia z powietrza do szk³a.
c) Narysuj jak za³amuje siê ¶wiat³o podczas przej¶cia z wody do powietrza.
W ka¿dym rysunku zaznacz kierunek biegu promienia ¶wietlnego, k±t padania i k±t za³amania oraz porównaj te k±ty. Proszê starannie wykonywaæ rysunki z u¿yciem POWODZENIA

Zdalne nauczanie – czê¶æ 3
Te zadania proszê przekazaæ do 9 kwietnia 2020 r. do godziny 14.00
Klasa VII
1. Ciep³o w³a¶ciwe substancji – wzór, jednostka.
a) O czym informuje nas ciep³o w³a¶ciwe substancji?
b) Napisz piêæ przyk³adów substancji i ich ciep³a w³a¶ciwe – tablica na koñcu ksi±¿ki.
2. W celu ogrzania 1 kg wody o 1 0C nale¿y dostarczyæ 4200 J energii w postaci ciep³a. Ile energii nale¿y dostarczyæ aby tê ilo¶æ wody ogrzaæ o 8 0C?
3. Ciep³o w³a¶ciwe lodu wynosi 2100 J/kg* 0C, oblicz ile energii nale¿y dostarczyæ by ogrzaæ kostkê lodu o masie 20 dag od -5 0C do 0 0C?
4. Zaproponuj do¶wiadczenie, w którym mo¿na wyznaczyæ ciep³o w³a¶ciwe wody korzystaj±c z czajnika o znanej mocy. Zadanie dla chêtnych.

Klasa VIII
1. Czym jest pryzmat?
a) Co dzieje siê ze ¶wiat³em z lasera po przej¶ciu przez pryzmat?
b) Co dzieje siê ze ¶wiat³em bia³ym po przej¶ciu przez pryzmat?
c) Narysuj rozszczepienie ¶wiat³a bia³ego po przej¶ciu przez pryzmat.
d) Podaj trzy przyk³ady z ¿ycia codziennego, w którym obserwujemy zjawisko za³amania ¶wiat³a.
e) Proszê zrobiæ dwa dowolne zadania z podrêcznika z tematu o rozszczepieniu ¶wiat³a.

POWODZENIA

.......................................................................................................................................................


Proszê skorzystaæ z zeszytu przedmiotowego, podrêcznika lub internetu
Klasa VII
I Praca, moc, energia - powtórzenie.
1. Znajomo¶æ wzorów i jednostek na pracê, moc, energiê kinetyczn±, energiê potencjaln± ciê¿ko¶ci. Rozwi±¿ zadania.
2. Oblicz energiê kinetyczn± pi³ki o masie 2 kg, poruszaj±c± siê z prêdko¶ci± 1,5 m/s. Jak zmieni siê energia kinetyczna pi³ki je¶li jej prêdko¶æ:
a) wzro¶nie do 3 m/s?
b) zmaleje do 0,5 m/s?
3. Oblicz zmianê energii potencjalnej ciê¿ko¶ci, dla doniczki z kwiatkiem o masie 3 kg, je¶li ustawimy j± na pó³ce na wysoko¶ci 2,5 m nad pod³og±. Przyjmij g=10 m/s2.
4. Jak± pracê wykona Micha³, który dzia³aj±c si³± 60 N, przesunie szafkê na odleg³o¶æ 50 cm?
5. Oblicz jak± nale¿y dzia³aæ si³± by przesun±æ samochód na odleg³o¶æ 2 m, wykonuj±c pracê
4 kJ.
6. Jak± moc ma odkurzacz, który w ci±gu 20 min wykona pracê 3,6 kJ ?
7. W jakim czasie czajnik o mocy 800 W zagotuje wodê zu¿ywaj±c 144 kJ energii?
II Atomy i cz±steczki
1. Pierwiastek i zwi±zek chemiczny. Si³y spójno¶ci i przylegania.
a) Podaj po 5 przyk³adów pierwiastków i zwi±zków chemicznych.
b) Co nazywamy dyfuzj±? Podaj po 1 przyk³adzie tego zjawiska dla gazów, cieczy i cia³ sta³ych.
c) Za co s± odpowiedzialne si³y spójno¶ci, a za co si³y przylegania?
d) Co nazywamy napiêciem powierzchniowym? Podaj dwa przyk³ady wykorzystania tego zjawiska w przyrodzie.
2. W³a¶ciwo¶ci cia³ sta³ych, cieczy i gazów.
a) Opisz w³a¶ciwo¶ci cieczy, gazów i cia³ sta³ych.
b) Podaj cechê/cechy wspólne dla gazów i cieczy oraz cieczy i cia³ sta³ych.
c) Jaka cecha jest charakterystyczna tylko dla gazów, dla cieczy i cia³ sta³ych?
Klasa VIII
Drgania i fale – powtórzenie wiadomo¶ci
1. Znaæ wielko¶ci opisuj±ce ruch falowy i drgaj±cy
2. Zakres s³yszalno¶ci fal akustycznych dla cz³owieka.
3. Podaj cechy wspólne i ró¿nice dla fal mechanicznych i elektromagnetycznych.
Optyka geometryczna
1. ¬ród³a ¶wiat³a- przyk³ady.
2. Powstawanie cienienia i pó³cienia – rysunki.
3. Dlaczego widzimy?. Cia³a przezroczyste i pó³przezroczyste dla ¶wiat³a.
4. Co nazywamy zwierciad³em? Jakie s± rodzaje zwierciade³?
5. Zjawisko odbicia ¶wiat³a – rysunek. Prawo odbicia ¶wiat³a.
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, ¿eby móc dodawaæ komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostêpne tylko dla zalogowanych U¿ytkowników.

Proszê siê zalogowaæ lub zarejestrowaæ, ¿eby móc dodawaæ oceny.

Brak ocen.